Att ta med barn på restaurang kan vara en utmaning för både föräldrar, personal och andra gäster. Här delar experterna sina bästa tips för ett trevligare restaurangbesök – och vad du bör göra om du stör dig på barn i lokalen.
Just nu läser andra
Ladda ur energin innan restaurangbesöket
På Instagram lyfte krögaren och trebarnsmamman Tea Malmegård nyligen ett ämne som många känner igen sig i: hur man bäst hanterar barn på restaurang.
Ett av hennes bästa knep är att låta barnen leka av sig innan man går ut och äter.
– Restaurangbesök är spännande för barn. Om de får springa av sig innan, har de mindre myror i benen när man väl sitter vid bordet, säger Tea Malmegård, det skriver TV4 Nyheterna.
Låt barnen uppleva restaurangbesöket – utan skärmar
Malmegård uppmanar också föräldrar att undvika att låta barnen sysselsätta sig med mobil eller surfplatta vid bordet.
Läs också
– Jag minns själv hur kul det var att få gå på restaurang som liten. Man kommer ihåg den glada kocken eller en liten överraskning efter maten. Det är sådana minnen jag tycker barn ska få – inte bara ännu en stund framför en skärm, säger hon.
Hon påpekar även att det är viktigt att personalen ser barnen som fullvärdiga gäster.
– Jag pratar ofta med min personal om att barnen är lika viktiga gäster som de vuxna. När barnen är glada, blir föräldrarna glada också.
Vett- och etikettexperten: Ditt ansvar som förälder
Mats Danielsson, expert på vett och etikett, instämmer och betonar att ansvaret för barnens beteende ligger hos föräldrarna.
– Restaurangen är en arbetsplats, inte en lekplats. Serveringspersonalen är inte barnvakter. Om barnet behöver springa av sig, ta en paus och gå ut i korridoren, tipsar han.
Danielsson berättar om sin egen erfarenhet från ett påskfirande på en skidort:
– Mina barnbarn fick gå ut och springa i korridorerna en stund. Ibland får man helt enkelt acceptera att lämna maten en liten stund för allas trivsel.
Om du störs av barn – gör så här
Vad ska man då göra om man som gäst störs av en barnfamilj på restaurangen?
Mats Danielsson är tydlig:
– Gå inte fram och säg till själv. Prata istället med personalen. De kan hjälpa till att byta bord eller ta ett samtal med familjen. Det kan finnas anledningar till barnens beteende som vi inte känner till, och det är viktigt att visa respekt.
Han avslutar:
– Barn är barn, och de har också rätt att vara på restaurang.