Edward Blom, en känd tv-profil och gastronom, har upplevt hur det är att vara utan en smartphone i över 20 dagar.
Han skickade in sin trasiga Nokia för reparation, och sedan dess har den varit på en verkstad i Ungern.
Blom misstänker att mobilen har blivit bortglömd.
I en mejlkonversation med Aftonbladet beskriver han hur svårt det har varit att klara sig utan en modern smartphone.
"Det har visat sig att det faktiskt knappt går alls att leva utan en modern smartphone, vilket är både överraskande och skrämmande”, skriver han i ett mejl till tidningen.
Han har till och med lånat en äldre telefon från en vän, men insåg snabbt att han var beroende av en smartphone på många oväntade sätt.
Problem som uppstod
Svårigheter med att parkera i Stockholm eftersom parkeringsautomaterna krävde en app.
Kunde inte signera dokument eftersom Bank-id inte fanns tillgängligt utan telefonen.
Risk för straffavgifter på Klarna-köp.
Kunde inte kommunicera med sin husläkare via vårdguiden.
Kunde inte överföra pengar från sitt Avanza-konto.
Var tvungen att ta ut kontanter eftersom Swish inte var tillgängligt.
Kunde inte ta emot bud eftersom de krävde en smartphone för att klicka vidare på deras hemsidor.
Trots de många problemen fanns det också fördelar med att vara utan en smartphone. Blom började läsa mer och uppskattade tystnaden under sina promenader.
Blom understryker att han inte är arg på Nokia, men han är besviken över att reparationen har tagit så lång tid och kostat lika mycket som om han hade använt en lokal reparatör.
Han ser det som en konsumentfråga som berör fler än bara honom.