Under Norges vinterförhållanden kördes 24 elbilar tills batterierna tog slut, i ett test som varje år arrangeras av tidningen Motor och NAF. Testet är utformat för att avslöja hur elbilarnas räckvidd påverkas av kyla och krävande vägförhållanden.
Syftet är att jämföra de faktiska resultaten med tillverkarnas officiella WLTP-siffror, som ofta baseras på idealiska temperaturer kring 23 plusgrader.
I årets test blev Polestar 3 den stora överraskningen. Med en körsträcka på 531 kilometer och en avvikelse på endast 5,18 procent från den angivna räckvidden presterade modellen bättre än förväntat.
"Polestar 3 är bekväm och tyst, vilket gör den till en utmärkt långfärdsbil," kommenterar motorjournalisten Vegard Møller Johnsen, som deltog i testet.
Tesla Model 3 Long Range, som var förhandsfavorit, lyckades inte leva upp till förväntningarna. Trots att bilen körde lika långt som Polestar 3, motsvarade det en avvikelse på hela 24 procent från WLTP-siffrorna. Detta gör att Tesla hamnade i skuggan av sin konkurrent.
Flera dyra lyxbilar visade också svagheter i vinterkylan. Porsche Macan och Audi Q6 e-tron noterade båda avvikelser på 22 procent, medan Peugeot E-3008 hade den största avvikelsen med 32 procent.
Testet visade också att blöta och hala vägar, snarare än extrem kyla, påverkade bilarna mest.
Sammanfattningsvis visade testet att många elbilar fortfarande har stora utmaningar i vinterförhållanden, men vissa modeller, som Polestar 3, bevisade att de kan prestera nära sina officiella specifikationer även under tuffa förhållanden.