Åklagare har avslutat utredningen av den tragiska olyckan på Gröna Lund förra sommaren, där en kvinna omkom och flera skadades när berg- och dalbanan Jetline spårade ur.
Tre företag misstänks för grovt vållande till annans död, grovt vållande till kroppsskada och framkallande av fara för annan, skriver SVT Nyheter.
Bristande säkerhet och otydlig kravställning
Olyckan inträffade när en bärarm på Jetline knäcktes, vilket ledde till att den främre vagnen spårade ur.
Utredningen visar att Gröna Lund lagt ut tillverkningen av bärarmarna till underentreprenören Mekosmos AB, som i sin tur anlitat ytterligare en underentreprenör, Göteborgs Mekaniska Werkstad.
Brister i svetsarbetet hos den sistnämnda pekas ut som en avgörande faktor av Statens haverikommission.
Enligt åklagarna saknades tydliga krav från Gröna Lunds sida, och regler som skulle ha säkerställt säkerheten för tivolianordningar följdes inte.
– Om företagen hade följt regelverket och standarderna hade olyckan kunnat undvikas, säger senior åklagare Christer B. Jarlås vid Riksenheten för miljö- och arbetsmiljömål.
Höga bötesyrkanden
Åklagarna yrkar på totalt 18 miljoner kronor i företagsbot, varav Gröna Lund föreslås betala 12 miljoner och de två andra företagen tre miljoner vardera. Detta skulle bli bland de högsta företagsböter som utdömts i Sverige.
Trots de allvarliga anklagelserna riktas ingen åtal mot enskilda personer.
Företagen nekar till ansvar
Samtliga tre företag bestrider ansvar och nekar till att betala böter.
– Vi anser inte att något brott har begåtts inom ramen för Gröna Lunds verksamhet, säger Gröna Lund i en skriftlig kommentar, samtidigt som de betonar att de ser allvarligt på händelsen.
Även Göteborgs Mekaniska Werkstad bestrider anklagelserna och hävdar att de inte kan hållas ansvariga för olyckan.
Tidigare rapport om brister
Statens haverikommission har tidigare pekat på systematiska brister i säkerheten hos samtliga inblandade parter. Rapporten lyfte vikten av att följa tydliga regler och svenska standarder för att förhindra liknande tragedier i framtiden.
Olyckan på Gröna Lund har lämnat djupa spår och blivit en symbol för vikten av säkerhet och ansvar i arbetsmiljöer med hög risk. Om böterna utdöms kan de bli en milstolpe i svensk rättspraxis kring företags ansvar för olyckor.