Trots ekonomisk oro, hög inflation och stigande räntor, har Sveriges största banker rapporterat stora vinster.
Swedbank och SEB har exempelvis rapporterat rörelseresultat på 10.977 miljoner kronor och totala intäkter på 20.019 miljoner kronor respektive.
Ändå visar en undersökning från Svenskt kvalitetsindex att svenska bankkunder generellt är nöjda med banksektorn.
Resultatet var oväntat positivt, enligt Johan Parmler, VD för Svenskt kvalitetsindex. Det uttalar han i ett pressmeddelande.
Han menar att bankerna har lyckats möta kundkrav trots den pågående ekonomiska krisen. Majoriteten av Sveriges storbanker, som Swedbank, SEB, Nordea och Handelsbanken, rankas dock lågt i undersökningen.
Nordea får sämst betyg av privatkunder och har cirka fyra miljoner kunder.
I toppen hittar vi Sparbankerna, följd av Länsförsäkringar, Skandia och ICA Banken.
Kundnöjdheten mäts på en skala mellan 0 och 100. Betyg under 60 anses som underkänt, medan betyg över 75 indikerar en stark relation mellan företag och kund.
Nordea fick ett betyg på 62,8, medan Sparbankerna ledde listan med 73,9.
Det är tydligt att personlig kontakt och mänskliga relationer fortfarande spelar en stor roll i kundnöjdheten, särskilt i dessa ekonomiskt tuffa tider, enligt Johan Parmler.