Rapporten visar en nettoomsättning på 20 293 miljoner kronor, vilket är en ökning med 8,7 procent jämfört med samma period förra året.
Stark tillväxt överträffar marknaden
Klas Balkow, koncernchef och vd för Axfood, framhäver att företagets tillväxt var dubbelt så hög som marknadens under det tredje kvartalet.
"Axfood levererade en mycket stark tillväxt om 13 procent under kvartalet, att jämföra med tillväxten inom dagligvaruhandeln om 6 procent," säger han.
Willys och Hemköp i framkant
Willys, en av Axfoods butikskedjor, rapporterade en tillväxt på hela 16 procent.
"Ökningstakten av nya kunder och medlemmar i Willys Plus ligger fortsatt på en hög nivå och dessutom ser vi att såväl befintliga som nya kunder blir alltmer lojala," tillägger Balkow.
Hemköp, en annan butikskedja inom Axfood, växte snabbare än marknaden för fjärde kvartalet i rad.
"Det är verkligen glädjande att se den utväxling kedjan fått från butiksmoderniseringar och sortimentsutveckling med fokus på hälsa och hållbarhet," säger Balkow.
Detaljerade finansiella resultat
Förutom nettoomsättningen visar rapporten även andra nyckeltal.
Detaljhandelsomsättningen uppgick till 15 873 miljoner kronor, en ökning med 13,2 procent. Rörelseresultatet var 1 036 miljoner kronor, med en rörelsemarginal på 5,1 procent.
Det justerade rörelseresultatet var 1 095 miljoner kronor, en ökning med 7,9 procent, och den justerade rörelsemarginalen var 5,4 procent.
Periodens resultat uppgick till 738 miljoner kronor och resultatet per aktie före utspädning var 3,38 kronor.
Framtidsutsikter och marknadsposition
"Det är med ödmjukhet inför den osäkra omvärld vi befinner oss i som jag sammanfattar ett starkt tredje kvartal för Axfood," avslutar Balkow.
Han betonar att företagets olika butikskoncept och verksamheter fortsätter att vinna marknadsandelar och uppskattas allt mer av kunderna.