Polisens nya befogenhet att beslagta fordon och värdesaker från kriminella riskerar att påverka säkerheten för bärgningspersonal som kallas in vid dessa situationer.
Patrik Svarre, som arbetat som bilbärgare i snart 25 år, berättar att hot och våld är ett växande problem, skriver TV4 Nyheterna.
– Står vi där utan polisen och ägaren är på plats, kan det finnas en hotbild, säger han.
Hårdare miljö för personalen
Svarre, som tidigare arbetade i centrala Göteborg men nu är verksam i Kungälv, beskriver hur attityden mot bärgningspersonal förändrats.
– Folk är väldigt egoistiska i trafiken. De ska fram till varje pris, säger han.
Det är inte bara hastighet och trafikfaror som utgör risker. Enligt Transportarbetareförbundet har antalet ärenden om hot och våld mot yrkesverksamma på vägarna ökat kraftigt.
Exempelvis blev vakter vid ett vägarbete i Stockholm hotade och utskällda av en bilist i somras, efter att denne blev irriterad över ett trafikhinder.
Nya risker med förverkandelagen
Den nya lagen, som ger polisen rätt att beslagta fordon från kriminella, innebär ytterligare utmaningar.
Enligt branschföreträdare har det tidigare förekommit att bärgningspersonal blivit förföljda och konfronterade efter att ha tagit hand om beslagtagna fordon. Nu kan sådana situationer bli vanligare.
Patrik Svarre hoppas på stöd från polisen vid känsliga uppdrag:
– Jag tror inte vi åker ut på såna uppdrag om inte polisen är med på plats, säger han.
Fler åtgärder behövs för säkerheten
Martin Miljeteig, central arbetsmiljöombudsman vid Transportarbetareförbundet, poängterar vikten av riskbedömningar och åtgärder för att skydda medlemmar.
– I sista hand får man överväga om det är säkert nog att utföra arbetet alls i vissa situationer, säger han.
Branschföreträdare bekräftar att fler och mer omfattande riskbedömningar nu är nödvändiga, särskilt vid uppdrag som involverar beslagtagna fordon.
Situationen belyser de ökade riskerna som följer med förändrade arbetsvillkor på vägarna – och vikten av att skydda de som arbetar där.