Startsida Nyheter Branschen avvaktar – svag köpkraft och inflation skapar oro i...

Branschen avvaktar – svag köpkraft och inflation skapar oro i handeln

Branschen avvaktar – svag köpkraft och inflation skapar oro i handeln
Foto: Shutterstock

Trots en liten ljusning inom sällanköpshandeln ser många handelsföretag fortsatt pessimistiskt på framtiden.

Handelssektorn brottas fortsatt med stora utmaningar. En av de främsta faktorerna som skapar osäkerhet är den ekonomiska utvecklingen, där höga räntor och svag köpkraft hos hushållen håller tillbaka konsumtionen. Dessutom har den ökade säkerhetspolitiska oron i Europa bidragit till en försiktig inställning bland företagare.

Försiktig optimism inom sällanköpshandeln

Framtidsindikatorn för sällanköpsvaruhandeln steg med 1,7 enheter till 93,0 i februari, där de största förväntningarna låg på ökad försäljning. Däremot är oron stor för hur långvarig en eventuell återhämtning kan bli.

”Att framtidsförväntningarna stiger inom sällanköpshandeln är givetvis välkommet, men fortsatt ser många handelsföretag med oro på kommande tre månader. Det finns en stor osäkerhet kring fortsatta räntesänkningar, och om räntan lämnas oförändrad på nuvarande nivå kommer det att slå mot återhämtningen i branschen,” säger Sofia Larsen, vd på Svensk Handel, i ett pressmeddelande.

Partihandeln i nedåtgående trend

Till skillnad från sällanköpshandeln visade partihandeln en nedgång på 2,7 enheter till 95,7. Minskade förväntningar på både försäljning och lönsamhet bidrog till nedgången, och fler aktörer inom branschen väljer nu att avvakta kommande ekonomiska signaler. Inflationen var högre än väntat i januari, vilket fått Riksbanken att inta en mer försiktig hållning kring räntesänkningar, något som kan dämpa framtidstron ytterligare.

”Många handelsföretag avvaktar just nu och försöker skapa sig en förståelse gällande vart ekonomin är på väg. Lönsamhetsförväntningarna ligger fortsatt på låga nivåer, och det råder en osäkerhet kring hur hushållen kommer att agera framåt. Färre än hälften av handlarna tror på en förbättring under kommande månader, vilket är ett tydligt tecken på att vi fortsatt har tuffa månader framför oss,” säger Larsen.

Så fungerar Handelsbarometern

Handelsbarometerns Framtidsindikator beräknas genom att sammanväga tre faktorer: butikschefers förväntningar på försäljning, antalet medarbetare och lönsamhet de kommande tre månaderna.

Indexet har ett neutralt värde på 100, där siffror över 100 indikerar en positiv syn på framtiden och siffror under 100 speglar en mer negativ utveckling.

Tyckte du artikeln var intressant? Dela den här Dela artikeln: