Trots en avtagande inflation och sänkta räntor har hushållens konsumtionsutrymme förblivit begränsat under 2024.
Just nu läser andra
Under 2024 stod de fysiska butikerna för 95 procent av tillväxten i dagligvaruhandeln, medan e-handeln återhämtade sig något efter två år av nedgång.
Dock förblev e-handelsandelen oförändrad från föregående år och låg kvar på 4,1 procent av den totala dagligvaruhandeln.
Trots att 2024 präglades av ekonomisk osäkerhet finns tecken på att en viss återhämtning är att vänta. Livsmedelsinflationen har avtagit och stabiliserats, men prisnivån är fortfarande på betydligt högre nivå än för några år sedan.
”Att dagligvaruhandeln under det gångna året visar på tillväxt i både försäljningsvärde och volym tyder att hushållen har börjat anpassa sig till det högre kostnadsläget,” säger Karin Brynell, vd på Svensk Dagligvaruhandel, i ett pressmeddelande.
Läs också
Ekologiska produkter fortsätter att tappa
En tydlig trend under året var den fortsatta minskningen av ekologiska livsmedel. Försäljningen av ekologiska produkter sjönk med 4,9 procent jämfört med föregående år och utgjorde endast 3,9 procent av den totala livsmedelsförsäljningen. Dagligvaruhandelns egna märkesvaror hade en något högre ekologisk andel på 6,1 procent.
Bland ekologiska varor hade ägg den högsta andelen med 11,5 procent ekologisk försäljning, medan kött hade den lägsta på endast 1,5 procent.
”Under 2024 fortsatte försäljningen av ekologiska livsmedel att minska, vilket ytterligare förstärkte den nedåtgående trend vi sett de senaste åren. En förklaring kan vara att konsumenterna i större utsträckning valt svenskt, men också att priset prioriteras, vilket lett till att ekologiska produkter i viss mån valts bort från varukorgen,” avslutar Karin Brynell.