Streamingjätten Netflix tar drastiska steg genom att avskaffa sina mest prisvärda reklamfria abonnemang i Nordamerika och Europa, enligt den senaste resultatrapporten för fjärde kvartalet 2023.
Denna förändring, som initieras för att stärka företagets annonsverksamhet, kan bli startskottet för avveckling av grundabonnemang i fler länder i framtiden.
Startskottet för denna förändring kommer att ljuda i Kanada och Storbritannien under andra kvartalet, med ytterligare länder som potentiellt följer. Det rapporterar Engadget.
Netflix rör sig mot att diversifiera sina intäktskällor och minska beroendet av regelbundna prishöjningar inom streamingindustrin.
Trots dessa strategiska förändringar förblir det oklart huruvida liknande förändringar kommer att påverka svenska abonnemangskunder under 2025.
Det tidigare beslutet att eliminera möjligheten att registrera sig för det billigaste abonnemanget på flera marknader, samt att vidta åtgärder mot konto-delande i Sverige, indikerar Netflix strävan efter att anpassa sig till föränderliga marknadsvillkor.