McDonald's har stött på ett juridiskt bakslag i varumärkestvisten om sitt varumärke "Big Mac".
EU-domstolen i Luxemburg beslutade på onsdagen att snabbmatsjätten inte längre får använda varumärket för fjäderfäprodukter och vissa tjänster.
Enligt Reuters kan detta beslut få omfattande effekter, även om den klassiska Big Mac-burgaren med största sannolikhet kommer att förbli opåverkad.
Varumärkestvisten
Tvisten började när den irländska kedjan Supermac's utmanade McDonald's registrering av varumärket från 1996, med argumentet att varumärket inte hade använts seriöst under fem år.
Till en början stödde EU:s kontor för immateriell egendom (EUIPO) endast delvis Supermac's, vilket tillät McDonald's att behålla vissa rättigheter till varumärket.
EU:s generella domstol har nu upphävt EUIPObeslut, vilket ytterligare begränsar McDonald's rättigheter till varumärket "Big Mac".
Detta beslut stoppar McDonald's från att använda namnet "Big Mac" för fjäderfäprodukter och tjänster relaterade till franchise-restauranger och drive-thru.
Domstolen kom fram till detta beslut eftersom McDonald's inte kunde visa tillräckligt med bevis för att de använt namnet "Big Mac" för fjäderfäprodukter. Domarna noterade att McDonald's inte tillhandahöll tillräckligt med bevis, såsom försäljningsvolymer eller annan relevant data, för att visa varumärkets användning i denna kategori.
Det fanns inga bevis som stödde användningen av namnet "Big Mac" i andra restaurangverksamheter.
Även om den klassiska Big Mac-burgaren sannolikt inte kommer att påverkas direkt, kan beslutet ändra hur företaget hanterar och marknadsför sina varumärken i framtiden.