När klimatbonusarna försvann trodde många att elbilar skulle bli mindre lönsamma – men för staten blev det tvärtom. I dag genererar elbilar miljarder i moms, och det är just de höga priserna som gör skillnaden.
Just nu läser andra
Elbilar säljs till allt högre priser – och det är något som gynnar staten. Sedan miljöbonusarna tagits bort har momsintäkterna från elbilsförsäljning skjutit i höjden. Anledningen är enkel: ju dyrare bil, desto mer moms.
Momsen på 25 procent beräknas på bilens totala pris, inklusive extrautrustning. Och eftersom elbilar ofta säljs med avancerade tillvalspaket, växer momssumman snabbt. Tidigare statliga stöd som klimatbonusen har fasats ut, men momsen består – och den har blivit en ny kassako för statskassan.
Skillnaderna i momsintäkter är tydliga när man jämför el- och fossilbilar. Volvo EX40, en elbil, kostar från 582 900 kronor, vilket ger cirka 116 580 kronor i moms. Den bensindrivna motsvarigheten XC40 börjar på 430 000 kronor, vilket ger cirka 86 000 kronor – alltså en skillnad på över 30 000 kronor per bil.
Mönstret återkommer hos andra märken. En eldriven BMW i5 Touring ger staten omkring 150 000 kronor i moms, jämfört med 107 800 kronor för en BMW 520d. Även i mindre bilklasser, som VW Golf (64 400 kr i moms) och elbilen VW ID.3 (76 600 kr), syns skillnader på över 12 000 kronor, enligt Carup.
Läs också
Hittills under 2024 har elbilar sålt i sådan takt att staten uppskattas ha tjänat cirka tre miljarder extra – bara i moms. Och med en prognos på 35 procents andel elbilar under 2025, ser intäkterna ut att fortsätta strömma in, även om fossila bilar fortfarande ger mer i bränsleskatt över tid.