Stockholms stad har beslutat att genomföra en kraftig höjning av avgifterna för boendeparkering, en förändring som inte har skett sedan 2016.
Det rödgröna styret i staden har beslutat att höja avgifterna med 45 procent, vilket innebär att kostnaden för bilar kommer att öka med 500 kronor per månad, från 1 100 till 1 600 kronor.
För motorcyklar kommer avgiften att höjas med 125 kronor per månad, från 275 till 400 kronor.
Varför höjs avgifterna?
Lars Strömgren (MP), trafikborgarråd i Stockholms stad, förklarar att syftet med höjningen är att säkerställa framkomligheten i innerstaden.
Han menar att det alltid bör finnas en viss andel lediga parkeringsplatser och att detta är ett sätt att uppnå det. Samtidigt sänks avgiften för nyttoparkeringstillstånd i Stockholm med 2 500 kronor per år, och maxtiden förlängs från två till tre timmar.
Kritik från oppositionen
Dennis Wedin (M), oppositionsborgarråd i Stockholm, är starkt kritisk till beslutet. Det rapporterar SvD.
Han menar att det kommer att bli 50 procent dyrare att ha bil i stan, oavsett om det är en miljöbil eller inte.
Wedin framhåller att detta försvårar för boende i innerstaden, särskilt barnfamiljer som redan har det ekonomiskt tufft.
Uppsala följer efter?
Intressant nog kan det även bli en dramatisk höjning av parkeringsavgifter i Uppsala. Gatu- och samhällsmiljönämnden föreslår en höjning av p-avgifterna med uppemot 50 procent.
Rafael Waters (S), ordförande för nämnden, säger att det är dags att höja felparkeringsavgifterna efter tio år för att bibehålla en bra trafiksituation.