Empera Agency har marknadsfört sina kurser med löften om att kvinnor är bättre lämpade för företagande och att deltagarna skulle kunna arbeta med digital marknadsföring var som helst i världen.
För Tova och Rebecka blev verkligheten en annan.
– Det handlar mest om att skapa en ny identitet och bli en ”boss queen”. Jag känner mig blåst, säger Rebecka.
Dolt ägarskap och finstilta villkor
I marknadsföringen framställs Cindy Lay som grundaren av Empera Agency, men en granskning visar att företaget ägs och drivs av män, skriver SVT.
En av dem, David Villacrez, säljer även andra onlinekurser.
– Att det är killar bakom företaget spelar ingen roll, för kursen är bara för tjejer, säger Cindy Lay.
Trots löften om full återbetalning vid misslyckande visar det sig att de finstilta villkoren sätter hårda krav som inte framgår vid köpet.
Detta har lett till 15 klagomål till Allmänna reklamationsnämnden.
Djupt oetiskt att lura konsumenter
Professor Christina Ramberg beskriver företagens metoder som oetiska:
– Det är inte acceptabelt att locka med stora löften för att sedan begränsa dessa i avtalstext som kunderna inte informeras om. En vanlig konsument har sällan råd att ta strid om detta i domstol.
Företagets vd hävdar att avtalen och kommunikationen nu har förtydligats för att undvika missförstånd.
Lyckades häva avtalet efter hjälp
Efter att ha vänt sig till konsumentvägledaren i sin kommun kunde Tova och Rebecka häva sina avtal och få tillbaka sina pengar. Men känslan av att ha blivit lurad sitter kvar.
– Det känns jättedumt, som att man borde ha förstått att det inte var äkta. Vi slängde ut 45 000 för ingenting, säger Tova.
Fallet har väckt frågor om transparens och etik i kursbranschen, särskilt när det gäller företag som riktar sig till unga kvinnor.