Skenande elpriser har skapat stora prisskillnader mellan norra och södra Sverige, och Pågen är en av de drabbade företagen.
Redan i augusti varnade bagerijätten för de konsekvenser som den nya elprismodellen skulle medföra, men utan att myndigheter eller politiker agerade. Nu ser företaget sig tvingat att höja priserna på bröd.
Priset för elmodellen syns redan
Införandet av den flödesbaserade elprismodellen har skapat kaos i den södra halvan av Sverige, där elpriserna skjutit i höjden. Anders Carlsson Jerndal, vd för Pågen, beskriver situationen som ett hårt slag mot företagets konkurrenskraft.
"Vi påverkas starkt negativt. Det försämrar vår kostnadsbild och därmed vår konkurrenskraft," säger han i en intervju med Nu.se.
Pågen och flera andra aktörer inom livsmedelsindustrin har påtalat problemen med modellen, som inte skiljer mellan svenska elpriser och de priser som exporteras till andra länder. Kritiken handlar om att detta leder till onödigt höga kostnader för svenska företag och hushåll.
Politisk passivitet kritiseras
Trots tydliga varningar i augusti och protester från flera håll valde myndigheterna att införa den nya elmodellen. Efter bara sex veckor är konsekvenserna tydliga, men Pågens vd ser ingen politisk vilja att agera.
"Här lyser vilja och kompetens med sin frånvaro," säger Carlsson Jerndal.
För konsumenterna blir följden av elkrisen att brödpriserna stiger. Pågen har inget annat val än att höja priserna för att hantera de skenande elkostnaderna.