Nu kräver partiet att frågan hanteras på nationell nivå.
Just nu läser andra
Frågan om miljözoner i Stockholm har varit omdiskuterad och ledde till flera överklaganden. Trots detta beslutade Förvaltningsrätten tidigare i veckan att inte stoppa införandet av miljözonen i centrala Stockholm.
Därmed ligger vägen öppen för att genomföra de nya restriktionerna, vilket innebär att bensin- och dieseldrivna fordon förbjuds inom zonen.
Beslutet, som fattades av det tidigare rödgröna styret i Stockholms stad 2023, innebär att miljözonen på sikt kan komma att utvidgas ytterligare under 2025. Införandet av zonen pausades tillfälligt i väntan på rättslig prövning hos Förvaltningsrätten i Stockholm samt Länsstyrelsen, men har nu alltså fått klartecken.
Sverigedemokraterna motsätter sig de nya miljözonerna och anser att frågan inte bör avgöras på kommunal nivå. Partiet vill istället se en förändring i trafikförordningen och planerar att ta upp ärendet med regeringen inom kort.
Läs också
”Miljözoner går att införa i tre klasser, varav den sista är den mest strikta och den som Stockholms stad avser att införa – Klass 3. Allt regleras i gällande trafikförordning, vilken vi anser behöver ändras. Det är för oss helt uppenbart att vi inte kan ha en ordning där önsketänkande aktivister på kommunal nivå stänger ned hela stadsdelar för delar av bil-, buss- och lastbilstrafiken, ”säger Thomas Morell (SD), vice ordförande i Trafikutskottet, i ett pressmeddelande.
Morell understryker också vikten av att samordna dessa beslut på en nationell nivå för att skapa bättre förutsägbarhet inom trafikplaneringen i hela landet.
”Utöver det rena vansinnet i det hela är det också viktigt att den här typen av beslut samordnas och hanteras på nationell nivå, inte minst för att förbättra förutsägbarheten i trafikplaneringen runtom i landet. Sverigedemokraterna kommer därför att ta upp denna fråga med regeringen inom kort i syfte att få en förändring till stånd,” avslutar Morell.