Facebook och Instagram låg ner: Så många miljoner förlorade Facebook-ägaren per minut

Ida Hansson

32 veckor sedan

|

07/03/2024
Nyheter
Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock
Det var panik över hela världen när Meta plötsligt stängde ner Facebook och Instagram.

I förrgår upplevde användare världen över ett oväntat avbrott på de populära sociala medieplattformarna Facebook och Instagram, vilket för en kort stund skickade internetanvändare ut i ett tillstånd av panik och förvirring.

Otillgängligheten av dessa tjänster ledde till att miljoner plötsligt fann sig utloggade från sina konton, och många sökte sig därför till X (Twitter) för att hitta svar och dela sin frustration.

Det rapporterar Ladbible.

Mitt i spekulationer om orsaken bakom avbrottet, påstod hackergruppen Anonymous att det handlade om en riktad cyberattack.

Meta, moderbolaget bakom de drabbade plattformarna, erkände snabbt problemet via X, där de försäkrade att de arbetade på högvarv för att lösa situationen. Senare kunde de meddela att avbrottet berodde på ett tekniskt problem som nu hade åtgärdats.

Med ett så omfattande avbrott är det intressant att se närmare på vilka finansiella konsekvenser det hade för Meta.

Med en annonsomsättning på $38,7 miljarder (cirka 404 miljarder svenska kronor) under det sista kvartalet 2023, indikerar mediets beräkningar att företaget potentiellt kunde förlora runt $292.119 (cirka 3 miljoner kronor) för varje minut deras tjänster var otillgängliga. Detta scenario understryker inte bara Metas finansiella beroende av stabil drift, men också den enorma påverkan som sociala medier har på det moderna samhällets dagliga liv.

Trots den potentiella finansiella påverkan ser det inte ut som att detta kommer att skaka om Metas ekonomi i någon större utsträckning. Med över $41,8 miljarder (cirka 436 miljarder svenska kronor) i likvida medel vid slutet av 2023, är företaget väl rustat mot sådana utmaningar.

Det är, så att säga, enorma mängder intäkter som Meta genererar genom klick, kommentarer och gilla-markeringar på Facebook och Instagram.

Med över tre miljarder dagliga användare är det tydligt att sociala medier inte bara är en integrerad del av våra personliga liv, utan också en enorm ekonomisk kraft i den digitala eran.