Enligt en artikel i The Telegraph drivs trenden med ökad konsumtion av fet mjölk av TikTok-generationen, personer mellan 18-35 år.
Många videor på TikTok förespråkar fetare mjölk på grund av dess högre innehåll av näringsämnen som kalcium, vitamin K2 och omega-3.
Forskare stöder dessa påståenden. Enligt professor Tim Spector, krönikör för The Telegraph, förlorar lättmjölk många hälsosamma föreningar som omega-3 och vissa vitaminer under bearbetningen. Studier har visat att mjölk med hög fetthalt kan vara hälsosammare än fettsnål mjölk.
Marknadens reaktion
Rachel Arlidgeden, mjölkköpare för den brittiska matkedjan Waitrose, har observerat en ökad efterfrågan på "whole milk". Den tidigare trenden med växtbaserade mjölkalternativ som soja- och mandelmjölk har nu fått konkurrens av fetare mejeriprodukter.
Beth Katuszka, varumärkeschef på Yeo Valley, menar att denna förändring speglar konsumenternas växande insikt om att minimalt bearbetade livsmedel är mer näringsrika.
Försäljningen av ”whole milk”, med en fetthalt på 3,25 procent, har ökat med 2 procent jämfört med samma period förra året, vilket motsvarar flera miljoner liter mjölk.