Frustration bland äldre: Får inte längre handla på Ica

Mattias Svensson

9 veckor sedan

|

13/09/2024
Nyheter
Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock
Många brukare känner sig överkörda och kritiserar förändringen som en skandal, där viktiga vardagstjänster går förlorade.

Ett kontroversiellt beslut i Fagersta innebär att äldre och personer med hemtjänst nu tvingas övergå till digitala matinköp via Coop.

Denna förändring rör upp starka känslor bland brukarna, som tidigare har haft friheten att handla på andra butiker, inklusive Ica.

Frustration bland de äldre: "Jag vill inte byta"

Bland de drabbade finns en kvinna i 80-årsåldern som uttrycker sitt missnöje över förändringen. Hon har handlat på Ica i många år och tycker det är orättvist att nu bli tvingad att använda Coop för sina matinköp.

"Jag vill inte byta," säger hon till Fagersta-Posten och menar att beslutet är en skandal.

Kvinnan påpekar också att hon tidigare fått hjälp av hemtjänsten med andra viktiga ärenden, såsom att posta brev och panta flaskor, vilket nu inte längre är möjligt i och med den digitala övergången.

Socialchefen Ingrid Holmgren förklarar att den här förändringen är en del av en gradvis upptrappning av digitala inköp, som började förra terminen.

Målet är att alla brukare ska omfattas av det nya systemet innan årsskiftet. Holmgren menar att det ger fördelar för brukarna eftersom de får tillgång till Coops hela sortiment och kan få inspiration till sina inköp.

Valet att begränsa inköpen till Coop har sin grund i säkerheten. Enligt Holmgren erbjuder Coop för närvarande den enda tillräckligt säkra digitala plattformen, men hon hoppas att även andra butiker som Ica och Willys snart kan erbjuda liknande lösningar.

"Bara Coop kan erbjuda den säkra plattformen. Men vi vill gärna se att andra leverantörer, som Ica eller Willys, också kan ansluta sig," säger Holmgren till tidningen.

För många äldre är detta en ovälkommen förändring, och frustrationen växer över förlusten av flexibiliteten och de personliga tjänster som tidigare erbjudits av hemtjänsten.