Bedrägerier via sms och betaltjänster fortsätter att växa, och företag som Postnord, Ica Banken och Postkodlotteriet rapporterar att deras varumärken utnyttjas av kriminella för att lura konsumenter.
Nu har även jämförelsetjänsten Lendo drabbats, med ett bluff-sms som påstår att mottagaren fått ett lån godkänt.
Sms:et innehåller ett telefonnummer som mottagaren uppmanas att kontakta vid frågor, vilket enligt Lendo är en bluff.
"Lendo är en jämförelsetjänst och vi skickar aldrig ut meddelanden av detta slag. All information om lån kommer direkt från den valda kreditgivaren," förklarar Sophia Johansson, kommunikationsansvarig på Lendo, till Nyheter24.
Kriminella använder välkända varumärken för att skapa förtroende
Modus operandi är tydligt: bedragare använder välkända varumärken för att skapa trovärdighet och lura till sig personlig information och bankuppgifter. Ett exempel är Postkodlotteriet, där bedragare låtsas meddela att mottagaren vunnit ett stort belopp.
"Hej, jag ringer från Postkodlotteriet och vill bara meddela dig den glada nyheten att du vunnit 37 000 kronor. Är du inte glad? Och snart är det jul – vad ska du göra för pengarna?" berättar Roger Magnergård, presstalesperson på Postkodlotteriet, om hur bedragarna agerar.
Bedrägeriernas omfattning chockerar
Under första halvåret 2024 uppgick summan av bedrägerier via betaltjänster till hela 1 014 miljoner kronor, enligt Finansinspektionen.
För att möta hotet arbetar Lendo och andra företag aktivt med åtgärder, såsom att spärra nummer och samarbeta med polisen. Johansson tillägger att konsumenter bör vara vaksamma och lära sig känna igen bluffmeddelanden.