Kritiken växer mot Lidl efter att kedjan förändrat sin rabattpolicy för varor med kort utgångsdatum. I en mellansvensk butik har rabatten på dessa varor minskats från 70 procent kvällen innan de går ut, till 50 procent samma morgon.
För kunder som tidigare kunnat göra klipp på kött och andra varor innebär ändringen en 67-procentig ökning av priset, något som Nu.se kunde avslöja i tisdags.
Flera kunder upplever att det är en ”smyghöjning” och menar att prisjusteringen går emot Lidls image som lågprisalternativ.
“Det är synd, jag brukade ofta köpa kött som nästan hade gått ut. Men nu, med högre pris, väljer jag nog bort det,” säger en kund som blivit besviken på förändringen.
Samtidigt har det nya rabattbeslutet skapat en het diskussion på sociala medier. En läsare på Nu:s Facebook-sida beskriver hur hen tydligt märkt av de höjda priserna i Lidls butiker.
“Det har blivit dyrare där. Från ena gången till den andra har vissa varor ökat i pris,” kommenterar läsaren.
Andra är mer positiva och ser Lidls sortiment och priser som fortsatt fördelaktiga. “Lidl är definitivt bäst på kött. Alla andra butiker smyghöjer också, så Lidl är billigast ändå,” skriver en försvarande läsare.
Lidl har svarat på kritiken och förklarar att den nya rabattmodellen är en del av deras arbete för att minska matsvinnet.