Hundratals svenskar strandade på semesterön – kritik mot SAS och Apollo

M Fischetti

11 timmar sedan

|

17/11/2024
Nyheter
SAS strandade i semesterparadis
Foto: Shutterstock
Över hundra svenska resenärer strandades på semesterön efter att flyg till både Arlanda och Landvetter ställts in. Resenärerna fick matkuponger, men kritiserade bristande info och långa väntetider.

Det blev en tråkig avslutning på semestern för många svenska resenärer när SAS-flyg från en populär semesterort ställdes in. 

Magnus, en av passagerarna som väntade på att resa till Arlanda, beskriver situationen som kaotisk, skriver Aftonbladet.  

– Vi har inte fått ett enda sms med information. Jag försökte ringa kundtjänst, men köerna var så långa att jag blev bortkopplad, berättar Magnus, som tillbringade nästan ett dygn på flygplatsen.  

Kommunikation?

Magnus och övriga passagerare fick matkuponger för att klara sig under väntan, men han är kritisk till hur SAS hanterat situationen.  

– Vi valde SAS för att vi trodde att det skulle vara bättre än lågprisflyg, men så här känns det inte som någon skillnad.  

Enligt SAS presstalesperson Knut Morten Johansen berodde problemen på en trafikreglering som påverkat alla flygbolag.  

– Det gjorde att flygpersonalen nådde sin maxgräns för arbetstid. Dessutom blev det svårt att hitta hotellrum eftersom alla flygbolag drabbades, säger Johansen.  

Han bekräftar att flygen till Arlanda och Landvetter nu är omplanerade till 15.30 respektive 16.45.  

SAS och Apollo

Flygningen till Arlanda var en charterresa med Apollo, som Magnus också kritiserar för dålig information. Apollo försvarar sig och säger att de har försökt kommunicera så gott de kunnat.  

– Vi beklagar djupt det inträffade. Vi har haft personal på plats och försökt informera via sms och vår servicetelefon, säger Martina Krantz, pressansvarig för Apollo i Sverige.  

För resenärerna innebär förseningarna inte bara en förlorad semesterdag utan också en stressig hemresa.  

– Många ska jobba på måndag och kommer inte hem förrän sent. Det är inte optimalt, säger Magnus.  

Utmaningar för alla bolag

Enligt SAS beror problemen på faktorer utanför deras kontroll, men resenärer som Magnus tycker att bolagen borde hantera krissituationer bättre.  

– Det är tråkigt för både resenärerna och vår personal. Vi beklagar detta å det starkaste, avslutar SAS presstalesperson.  

För de strandade resenärerna återstår nu bara att vänta och hoppas att deras flyg snart ska lyfta och att matkupongerna byts ut med drinkkuponger.(red.)