Ikea möter stor kundkritik: Maten under lupp

Ida Hansson

36 veckor sedan

|

13/03/2024
Nyheter
Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock
Ikea, känt för sina prisvärda möbler och världsberömda köttbullar, står nu inför en våg av kritik från sina kunder angående maten som serveras i deras restauranger.

Trots att personalen på Ikea rekommenderar ett besök i restaurangen under shoppingturen, verkar inte alla kunder dela deras entusiasm.

En ny publicerad reklam på Facebook, där Ikea annonserade "Happy Days" med halva priset på varmrätter för IKEA Family-medlemmar varje onsdag från 31 januari till 31 maj 2024, har blivit en samlingsplats för missnöje.

Kommentarsfältet fylls av negativa omdömen från kunder som uttrycker sin besvikelse över matkvaliteten.

Kundernas klagomål sträcker sig från generell missnöjdhet med matens kvalitet, exempelvis att "maten på IKEA har blivit så kass", till specifika anmärkningar om att portionerna är snåla och att till och med enkla rätter som ärtor serveras stenhårda. En kund beskriver sin senaste måltid på Ikea som "en av de värsta måltidsupplevelserna någonsin".

Som svar på kritiken har Marcus Carlsson, Country Food Manager på IKEA Sverige, uttalat sig till Nyheter24.

Han betonar att Ikea strävar efter att alla besökare ska ha en trevlig upplevelse och uppmanar missnöjda kunder att framföra sina synpunkter direkt till personalen på plats.

Carlsson understryker även vikten av kundfeedback för att kunna förbättra och utveckla restaurangupplevelsen.