IKEA har lanserat en ny energiöversiktstjänst via IKEA Home smart-appen för att hjälpa användare att bättre övervaka sin energianvändning och göra smartare val.
Tjänsten, som är ett pilotprojekt för den svenska marknaden och rullades ut den 10 maj, kommer att vidareutvecklas med tiden, enligt ett pressmeddelande från IKEA.
För att testa tjänsten behöver man vara IKEA Family-medlem och ha mobilt BankID.
Tjänsten kräver inte några IKEA-produkter för smarta hem. Istället hämtas användarens elförbrukningsdata från den smarta elmätaren i hemmet, vilket gör det möjligt att analysera användningen och ge personliga tips för att minska energikostnader.
Camilla Thunell, säljledare på IKEA Sverige, betonar vikten av att göra energitjänster tillgängliga för fler:
"Vi vill bidra till att fler får upp ögonen för att det inte behöver vara svårt eller dyrt att göra smarta val. Att testa energiöversikten i Sverige är en del av detta arbete, och jag hoppas att många vill börja använda tjänsten."
I samarbete med partnern Eliq kommer IKEA att använda elförbrukningsdata för att ge användbara insikter och förslag på hur användare kan spara energi genom förändrade vanor eller kompletterande smarta hem-produkter.