Inför en av årets största mathögtider tar Coop ett stort steg mot hållbarhet genom att introducera sina sillnyheter i plastburkar istället för de traditionella glasburkarna.
Denna förändring, som initialt gäller två av årets sillnyheter, planeras att utvidgas till samtliga av Coops sillprodukter i glasburk.
Mattis Bergquist, hållbarhetschef på Coop Sverige, betonar vikten av innovation även för traditionellt förankrade produkter som sill.
"Vår ambition att ständigt utmana och förnya, rotad i vår kooperativa tradition, är drivkraften bakom detta beslut," förklarar han i ett pressmeddelande.
Foto: Coop.se
Genom övergången från glas till plast förväntas Coop spara 177 ton glas årligen, vilket motsvarar en minskning av CO2-utsläppen med 32,88% jämfört med de tidigare förpackningarna.
Den nya förpackningens fyrkantiga form bidrar dessutom till en betydande effektivisering av logistiken, genom att minska mängden transporterad luft med 80%.
"Att underlätta för våra medlemmar och kunder att göra hållbara val är en kärnpunkt i Coops verksamhet.
Förändringar i förpackningsdesignen spelar en stor roll i detta och har en ännu större inverkan när vi kan genomföra dem på en nordisk nivå via vårt inköpsföretag Coop Trading," säger Bergquist.
Han tillägger att liknande förändringar planeras i Danmark och Finland.