Efter att USA infört 25 procents tull på bilar förändras bilmarknaden snabbt.
Just nu läser andra
Volvo Cars planerar att flytta tillverkning till USA. Volkswagen och Jaguar har helt pausat sina leveranser till den amerikanska marknaden. Ferrari har redan höjt priserna med 10 procent. De nya tullarna på bilar, som nu ligger på 25 procent, får nu märkbara konsekvenser – inte bara för importörer utan även för inhemska tillverkare.
Stellantis har tvingats permittera tusentals anställda och tillfälligt stänga två fabriker i Kanada och Mexiko. Kostnadsökningarna är så stora att tillverkarna i vissa fall inte har något annat val än att vältra över dem på konsumenterna.
Enligt en färsk analys från Telemetry, som publicerats av Reuters, spås bilförsäljningen i USA och Kanada minska med hela 1,8 miljoner fordon redan i år. Om tullarna förblir i kraft fram till 2035, kan marknaden ha krympt med hela sju miljoner bilar – från dagens försäljning på knappt 25 miljoner.
Bilbranschens smällar märks redan på butiksgolven, där både utbud och priser förändras snabbt. Bilrådgivningsföretag varnar för att konsumenterna kan få betala rejält mer – även för amerikanska bilar – eftersom höjda produktionskostnader slår brett.
Läs också
Effekten av tullarna visar sig därmed inte bara i handeln med utländska bilmärken, utan riskerar att skaka om hela den nordamerikanska bilindustrin. Enligt Reuters ser experter nu en tydlig trend: fler tillverkare planerar om sina leveranskedjor – och många ser sig om efter nya marknader.