Kritikstorm mot Lidls prishöjningar – nu svarar presschefen

Johanna Ekman

2 veckor sedan

|

05/11/2024
Nyheter
Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock
Efter att Lidl kraftigt minskat rabatterna på utgående varor har en våg av kritik sköljt över företaget, både från kunder och medarbetare.

Kritiken mot Lidl har eskalerat efter att branschtidningen Dagligvarunytt och Nu.se rapporterade om förändringar i prissättningen för utgående varor.

Där kunderna tidigare kunde få upp till 70 procents rabatt på dessa varor, sänks rabatten nu till 50 procent. För kunderna innebär detta en prishöjning på 67 procent, vilket väckt starka reaktioner.

Lidl har försvarat den nya policyn och lyfter fram att ändringen är ett verktyg för att minska matsvinnet.

Företaget hävdar att de genom sitt matsvinnskoncept redan räddat 5000 ton mat, och att justeringen av rabatter är en del av denna strategi.

Företagets presschef Nahir Aslan förklarar att deras mål är att skapa en förutsägbar prissättning som samtidigt minimerar matsvinn.

"Jag beklagar att det upplevs som kontrollerande, när kontrollerna i själva verket är ett verktyg för att minska matsvinnet och göra våra kunder nöjda genom att vara förutsägbara. Vi arbetar kontinuerligt för att samtliga medarbetare ska förstå bakgrunden till de förändringar som genomförs och vara delaktiga i vår verksamhet, säger Aslan till Dagligvarunytt. 

Utöver kundkritiken har även en del av Lidls egen personal uttryckt missnöje med den strikta styrningen kring vilka varor som får rabatteras och när det får ske.

Presschefen beklagar detta och påpekar att kommunikationen internt är en del av deras pågående arbete för att få alla anställda att förstå förändringarnas syfte.

Trots Lidls förklaringar förblir kunderna besvikna, då de nu måste betala betydligt mer för varor nära sitt bäst före-datum.