Startsida Nyheter Krympflationen väcker ilska – konsumenter upplever att de blir blåsta

Krympflationen väcker ilska – konsumenter upplever att de blir blåsta

Handla, Ica, livsmedel
Jeppe Gustafsson / Shutterstock

När chokladkakorna plötsligt blir mindre men kostar lika mycket höjs konsumenternas ögonbryn – och forskare varnar nu för växande misstro.

Att minska storleken men behålla priset är en strategi som blivit allt vanligare i livsmedelsindustrin. Fenomenet, kallat krympflation, väcker både förståelse och kritik – något som blev tydligt när Marabou-tillverkaren Mondelez meddelade att flera av deras produkter ska bli mindre.

– Krympflation kan vara framgångsrikt för det enskilda företaget, och påverka dem i positiv riktning, säger Fredrik Lange, forskare vid Handelshögskolan, som analyserat fenomenet på uppdrag av Konkurrensverket.

Enligt Lange påverkar detta inte alltid hushållets ekonomi kraftigt, men konsumenter reagerar ändå negativt.

– Konsumenterna gillar inte att känna sig lurade, säger han i Morgonstudion.

Tillverkaren själv pekar på kraftigt ökade kostnader. Priset på kakao har mer än tredubblats på grund av dåliga skördar och extremväder. Dessutom har andra produktionskostnader skjutit i höjden.

– Vi vet att många konsumenter kämpar med att få ihop ekonomin, och att minska ett antal produktstorlekar är ett sätt att undvika ytterligare prisökningar, säger Julia Lindberg, vd på Mondelez Sverige, i en kommentar till SVT.

Det handlar bland annat om att chokladkakor och Daim minskar med 10–20 procent, och chokladaskarna Aladdin och Paradis från 500 till 410 gram.

Tyckte du artikeln var intressant? Dela den här Dela artikeln: