När chokladkakorna plötsligt blir mindre men kostar lika mycket höjs konsumenternas ögonbryn – och forskare varnar nu för växande misstro.
Just nu läser andra
Att minska storleken men behålla priset är en strategi som blivit allt vanligare i livsmedelsindustrin. Fenomenet, kallat krympflation, väcker både förståelse och kritik – något som blev tydligt när Marabou-tillverkaren Mondelez meddelade att flera av deras produkter ska bli mindre.
– Krympflation kan vara framgångsrikt för det enskilda företaget, och påverka dem i positiv riktning, säger Fredrik Lange, forskare vid Handelshögskolan, som analyserat fenomenet på uppdrag av Konkurrensverket.
Enligt Lange påverkar detta inte alltid hushållets ekonomi kraftigt, men konsumenter reagerar ändå negativt.
– Konsumenterna gillar inte att känna sig lurade, säger han i Morgonstudion.
Läs också
Tillverkaren själv pekar på kraftigt ökade kostnader. Priset på kakao har mer än tredubblats på grund av dåliga skördar och extremväder. Dessutom har andra produktionskostnader skjutit i höjden.
– Vi vet att många konsumenter kämpar med att få ihop ekonomin, och att minska ett antal produktstorlekar är ett sätt att undvika ytterligare prisökningar, säger Julia Lindberg, vd på Mondelez Sverige, i en kommentar till SVT.
Det handlar bland annat om att chokladkakor och Daim minskar med 10–20 procent, och chokladaskarna Aladdin och Paradis från 500 till 410 gram.