Regeringen har beslutat att det ska bli enklare att säga upp avtal och abonnemang, ett problem som aktualiserats av konsumenters frustration under höstens stora shoppingkampanjer som Black Friday.
Svårigheter med att avsluta lotteriprenumerationer, mobilabonnemang och elavtal är några exempel som lyfts fram.
Konsumentverkets kartläggning visar på stora brister
Enligt Konsumentverkets rapport från 2023 är telekomsektorn särskilt utsatt. Konsumenter har klagat på långa väntetider, uteblivna åtgärder och problem med att avsluta avtal.
Det är inte ovanligt att avtal fortsätter löpa trots upprepade försök att säga upp dem, skriver TV4 Nyheterna.
För att lösa problemen har regeringen gett Konsumentverket i uppdrag att analysera orsakerna till konsumenternas svårigheter och att föreslå förbättringar.
Myndigheten ska också hjälpa företagen att följa regelverket och erbjuda en service som möter konsumenternas förväntningar.
”Åtgärderna ska även innefatta ytterligare tillsynsinsatser för att säkerställa att företag uppfyller sina skyldigheter,” skriver Finansdepartementet i sitt beslut.
Målet: lika enkelt att säga upp som att teckna avtal
Civilminister Erik Slottner framhåller att konsumenter ska kunna avsluta avtal lika smidigt som de ingås.
"Man ska inte behöva lägga sin arbetstid på att sitta i telefonköer. Vardagen blir allt mer digital, och företagen måste anpassa sig efter det," säger han i ett pressmeddelande.