De flesta vet inte att de bryter mot trafiklagen varje gång de cyklar i rondeller eller korsningar – och det är ingen som säger till. Polisen ser mellan fingrarna, trots att reglerna är glasklara.
Just nu läser andra
Att en cyklist susar förbi utan att visa vart hen är på väg är inget ovanligt – men det är faktiskt olagligt. Enligt M Sveriges undersökning struntar 97 procent av cyklisterna i att signalera i rondeller, och hälften gör det inte i korsningar, skriver Carup. Ändå har trafikpolis David Askeröd aldrig hört talas om någon som fått böter för det.
– Det är inget vi arbetar med och det är heller inget jätteallvarligt brott, säger han.
Polisen agerar däremot vid andra regelbrott. Böter delas ibland ut för saknade reflexer eller cykelljus – men aldrig för att någon glömmer att ge tecken.
Även om brottet inte är prioriterat, är det fortfarande ett brott. Och det kan bli dyrt om det skulle beivras.
Läs också
– Böterna ligger på 500 kronor, och det gäller även moped klass 2, säger Askeröd.
Elsparkcyklar omfattas också – förutsatt att de inte går snabbare än 20 km/h och har max 250 watt i motoreffekt.
Askeröd påpekar att det i stadstrafik kan vara minst lika problematiskt när en cyklist inte visar tecken, som när en bilist underlåter att göra det.
Han förklarar vidare att om ett fordon saknar körriktningsvisare, måste föraren signalera på annat sätt – och för cyklister innebär det att använda armen. Enligt honom framgår detta tydligt i trafikförordningens tredje kapitel, paragraf 65.