Larm om lärarbrist: Forskningsprojektet som ska vända den akuta trenden

Johanna Ekman

17 veckor sedan

|

13/09/2024
Nyheter
Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock
Den växande lärarbristen i både Sverige och Norge har nått en kritisk nivå.

JUST NU LÄSER ANDRA OCKSÅ

Lärarbristen i både Sverige och Norge har nått kritiska nivåer, särskilt i regioner som Jämtland Härjedalen och Tröndelag.

Trots ökad debatt kring lärarutbildningen och en minskad vilja att söka utbildningarna, ser forskare nu ett akut behov av att ta itu med problemet.

"Lärare utan gränser", betonar att detta inte bara handlar om statistik, utan om viktiga frågor kring kvaliteten på utbildningen och vilka som ska bli framtidens lärare," säger Lena Boström, professor i pedagogik vid Mittuniversitetet och projektledare för forskningsprojektet.

"Det börjar bli bråttom att hitta lösningar," säger Boström, och understryker att det också handlar om normativa frågor kring vilka som väljer att bli lärare och vad vi förväntar oss av dem.

Forskningen fokuserar på samarbete över gränserna

Projektet inleddes i maj 2024 och kommer att pågå fram till 2027, med finansiering från Interreg Sverige-Norge och Interreg Norge. Enligt ett pressmeddelande kommer forskarna att studera lärarbrist och kompetensförsörjning från flera perspektiv och skapa samarbetsarenor för skolaktörer över gränserna. Det geografiska fokusområdet är Nordens Gröna Bälte, där projektet också inkluderar sydsamiska utbildningar, vilket gör det unikt.

Siktet inställt på flexibla lösningar

Mittuniversitetet har redan sett framgång med sin decentraliserade sjuksköterskeutbildning, och forskare undersöker nu om liknande initiativ kan tillämpas för lärarprogrammen.

"Det är viktigt att invånarna i vår region, där befolkningen är utspridd, får tillgång till högre utbildning. Vi behöver flexibla lösningar även för lärarutbildningen," säger Pär Olausson.

Målet med projektet är att vända den negativa trenden och göra det enklare att rekrytera och behålla lärare.