Den svenska plastpåseskatten som infördes 2020 innebar en prishöjning på 3 kronor per påse, vilket syftade till att minska plastanvändningen.
Nu, när skatten avskaffas den 1 november 2024, kan kunderna förvänta sig ett billigare pris på plastpåsar i butik.
Lidl väljer att gå ett steg längre och investerar 40 öre per såld påse i framtida hållbarhetsprojekt genom sin egen fond, Lidl Future Initiatives, som stödjer innovativa lösningar både inom och utanför dagligvaruhandeln.
“Vi hoppas att tiden med skatten på plastbärkassar har förändrat vanor och att fler kunder numera föredrar flergångskassar,” säger Robert Stekovic, inköps- och marknadsdirektör på Lidl Sverige i ett pressmeddelande.
Stekovic tillägger att om kunder ändå väljer att köpa en plastpåse på Lidl, kommer deras köp att bidra till hållbarhetsprojekt.
Lidl Future Initiatives, som lanserades redan 2019, har sedan starten delat ut över 21 miljoner kronor till olika hållbarhetsprojekt. Initiativet stöder bland annat entreprenörer och innovationer som bidrar till en grönare framtid för dagligvarubranschen.
Ett exempel är Saveggy, ett bolag som utvecklat ett tunt skyddslager som kan ersätta plastemballaget på gurkor.
“Lidl Future Initiatives är vårt sätt att uppmuntra till entreprenörskap och stötta projekt som löser problem och utmaningar kring vår egen verksamhet,” säger Stekovic. Han uttrycker vidare Lidls mål att stötta ambitiösa personer och innovationer som bidrar till en bättre framtid.
Det första året delades tio miljoner kronor ut till fem pristagare genom Lidl Future Initiatives.