Lidl inleder fantastiskt samarbete: Nu blir det enklare för alla deras kunder

Johanna Ekman

21 veckor sedan

|

27/06/2024
Nyheter
Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock
Lidl har, i ett nyligen utvidgat samarbete med WWF, satt upp ambitiösa mål för att främja hållbar konsumtion globalt.

Detta partnerskap, som tidigare omfattade projekt i Schweiz och Österrike, sträcker sig nu över 31 länder med syfte att påskynda hållbara initiativ på internationell nivå.

Jakob Josefsson, vd för Lidl Sverige, betonar företagets ansvar och inflytande som en av de största dagligvarukedjorna i världen.

"Genom att förena krafter med WWF, med deras stöd och expertis, kan vi nu höja vårt engagemang för hållbarhet. Att arbeta tillsammans är avgörande för att tackla globala utmaningar som klimatförändringar och förlust av biologisk mångfald. Det är genom starka partnerskap vi kan erbjuda våra kunder mer hållbara val," säger Josefsson i ett pressmeddelande.

Det gemensamma målet med detta partnerskap är att underlätta för kunder att göra hållbara val, vilket är en del av Lidl:s långsiktiga hållbarhetsstrategi.

Partnerskapet fokuserar på att forma den hållbara omställningen genom att erbjuda hållbara produkter och lösningar i Lidlbutiker runtom i världen.

Kirsten Schuijt, generaldirektör för WWF International, delar denna vision: "Livsmedels- och detaljhandelns roll är avgörande för att driva på förändring inom våra livsmedels- och energisystem, vilka är centrala för att stoppa klimatförändringar och naturförlust. Vi är stolta över att stödja och utmana Lidl på deras resa mot en mer hållbar framtid."

Partnerskapet med WWF kommer att stödja detta mål genom att fokusera på följande nyckelområden: 

  • Skydda och bevarande och främjande av biologisk mångfald 

  • Ansvarsfull förvaltning av vattenresurser 

  • Klimatskydd genom vetenskapsbaserade klimatmål 

  • Säkerställa spårbara leveranskedjor där råvarorna inte kommer från avskogade områden eller marker som konverterats från sina naturliga ekosystem 

  • Ansvarsfulla inköp av riskråvaror som palmolja, soja, kakao, te, kaffe, trä och pappersprodukter 

  • Ansvarsfulla inköp av fisk och skaldjur samt värnande av kritiska fiskeområden och bestånd 

  • Opinionsbilda för mer medvetna, hållbara kostvanor och konsumtion 

  • Minskning och förebyggande av matsvinn 

Källa: Lidl Sverige