Startsida Nyheter Lidl Sverige närmar sig banbrytande hälsomål

Lidl Sverige närmar sig banbrytande hälsomål

Lidl Sverige närmar sig banbrytande hälsomål
Foto: Shutterstock

Tack vare strategiska förändringar har företaget nu nått halvvägs till sitt mål om en 20-procentig minskning till 2025.

Under 2024 har Lidl Sverige lagt extra fokus på att minska socker- och salthalten i sina egna märkesvaror, en insats som redan har gett mätbara resultat.

Enligt företaget har förändringarna prioriterats i de mest sålda produkterna för att skapa största möjliga effekt på kundernas matvanor.

Med en global hälsopolicy som vägledare har Lidl lyckats halvera avståndet till sitt mål om en 20-procentig minskning av socker och salt i sina produkter.

Årets försäljning visar att detta arbete redan börjar göra skillnad.

”Vi vill göra det enkelt för våra kunder att välja god och nyttig mat när de handlar på Lidl,” säger Robert Stekovic, inköps- och marknadsdirektör på Lidl Sverige, i ett pressmeddelande.

Förändringarna har inte kompromissat med smak eller kvalitet, utan har istället uppnåtts genom omfattande tester och produktutveckling. Exempelvis har sockerhalten sänkts i frukostflingor och söta drycker, och mindre salt används nu i charkuterivaror och färdigmat. Lidl har även satsat på att utöka sitt sortiment av produkter med lägre energitäthet.

Livsmedelsverkets senaste undersökning visar att svenskar fortfarande äter för mycket socker och salt, men salthalterna har börjat minska.

Lidl hoppas bidra ytterligare till den positiva utvecklingen genom sitt hälsosamma och hållbara sortiment.

”Vi ser fram emot att utöka vårt utbud av hälsosamma varor. Alla ska ha råd med näringsrik och god mat,” avslutar Stekovic och uttrycker optimism om att nå målet till 2025.

Tyckte du artikeln var intressant? Dela den här Dela artikeln: