Lidl tar upp kampen för hållbar mat – här är deras nya stora satsning

Mattias Svensson

20 timmar sedan

|

03/12/2024
Nyheter
Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock
Lidl Sverige stärker sitt hållbarhetsarbete genom att ansluta sig till initiativet Hållbar Livsmedelskedja.

JUST NU LÄSER ANDRA OCKSÅ

Lidl Sverige tar ännu ett steg i sitt hållbarhetsarbete genom att gå med i Hållbar Livsmedelskedja, ett initiativ som syftar till att främja en mer hållbar livsmedelsproduktion och konsumtion.

Med denna satsning ansluter sig Lidl till 15 andra svenska företag som redan arbetar för att minska matens klimatpåverkan och skydda biologisk mångfald.

En av de viktigaste målsättningarna inom initiativet är att gemensamt skapa en färdplan för klimat, resurseffektivitet, biologisk mångfald, djurvälfärd och mänskliga rättigheter. Gustaf Lind, generalsekreterare för WWF, betonar vikten av samarbetet:

"Ska vi kunna ställa om till ett mer hållbart matsystem så måste vi göra det tillsammans. Att nu Lidl vill vara med i detta arbete är mycket glädjande och viktigt," säger han i ett pressmeddelande.

Jakob Josefsson, VD för Lidl Sverige, delar visionen om att samarbete är avgörande för förändring.

"Klimatfrågan står högt upp på Lidls agenda, inte minst genom vårt mål om nettonollutsläpp till 2050. Det kräver stor samverkan att minska klimatutsläpp från våra verksamheter och livsmedelsproduktionen i stort, samt för att göra det enklare för konsumenter att göra mer hållbara val," säger han.

Förutom internationell erfarenhet tar Lidl med sig sitt arbete med svensk livsmedelsproduktion, exempelvis genom Matriket – ett varumärke för svenskmärkta produkter. Josefsson framhåller vikten av att bidra till en lösning:
"Det är ett viktigt sammanhang för oss att ingå i, där vi tillsammans med andra starka företag kan ta oss an gemensamma utmaningar."