Prinsessan kliver in i näringslivet med ett nytt företag och en tydlig ambition – men gör det utanför hovets ekonomiska stöd.
Just nu läser andra
På Instagram avslöjar prinsessan Madeleine att hon snart lanserar ett nytt varumärke.
”Jag kommer att använda mitt namn Madeleine Bernadotte i mitt arbete med Minlen. Jag ser fram emot att dela mer med er mycket snart!”, skriver hon på Instagram, där hon också berättar att produkterna förväntas lanseras i slutet av sommaren.
Kungahuset bekräftar nyheten i ett pressmeddelande och förklarar att beslutet att starta bolaget har tagits i samråd med kungliga hovstaterna. Riksmarskalksämbetet har dessutom gjort bedömningen att Madeleines företagande är förenligt med hennes roll som kunglig höghet, rapporterar SVT Nyheter.
”Prinsessan Madeleine har sedan lång tid inte tagit del av riksdagens anslag till statschefen och hon deltar och genomför officiella uppdrag efter behov och utifrån kungens önskemål”, skriver hovet.
Läs också
Att prinsessan väljer att använda sitt namn utanför det officiella kungahuset markerar ytterligare en gräns mellan det privata och det kungliga. Det nya företaget, Minlen, innebär ett steg in i entreprenörskapet för Madeleine – som under flera år bott utomlands tillsammans med sin familj.