Falska namn, övertalningstaktik och interna tävlingar.
Just nu läser andra
Det handlar om att inte ta ett nej. Enligt flera tidigare anställda på Konnect Global, tidigare Effective Communication, är strategin att pressa kunderna – gärna äldre – tills de köper.
– Det betyder att man inte accepterar ett nej. Man fortsätter att tjata tills kunden slänger på luren, säger en före detta säljare till Aftonbladet.
Metoden kallas ”klick eller sälj” och går ut på att fortsätta tills samtalet bryts eller ett köp görs. Många använder också hemliga manus.
– Det låter bättre när man säger personliga nummer eller unika nummer. Men alla lotter är ju unika. Det är för att kunden ska tro att de har vunnit, det låter ju så, säger en tidigare anställd till tidningen.
Enligt en tidigare anställd händer det att säljarna byter ut sina riktiga namn, särskilt om de har utländska namn. Då väljer de ofta ett svenskt namn i stället, eftersom det anses inge större förtroende hos äldre kunder.
Företagets vd Rickard Blom avvisar dock påståendet att aggressiv försäljning skulle vara en etablerad metod. Han menar att det är osannolikt att företaget skulle ha behållit så många kunder i över 15 år om försäljningen varit så aggressiv.
Läs också
Samtidigt medger han att vissa försäljningar stoppas i efterhand. På daglig basis rör det sig om cirka fem till åtta procent av kunderna som tackar ja, men som ändå nekas, enligt Blom.
Han tillbakavisar också att företaget i dag skulle använda sig av hemliga manus och förklarar att endast de manus som är godkända av företagets leverantörer används.