Den senaste prisökningen på 3,9 procent i februari har fått många konsumenter att reagera, och under veckan har en organiserad bojkott av de största matbutikerna genomförts. Kritiken riktas mot de höga priserna och de vinster som dagligvaruhandeln rapporterar.
Men enligt både producenter och branschföreträdare är priserna en konsekvens av de ekonomiska förutsättningarna. Mjölkbonden Stefan Gård förklarar att höga produktionskostnader och strikta regler i Sverige kräver en viss prisnivå.
Även Karin Brynell, vd för Svensk Dagligvaruhandel, pekar på en bredare kontext där faktorer som global inflation påverkar prisbilden.
"Matpriserna har påverkats av väldigt många saker, de har gått upp med nästan 25 procent de senaste två åren. Det är klart att som konsument så tycker man naturligtvis att det har blivit väldigt dyrt," säger hon i Nyhetsmorgon.
Vinster och prishöjningar skapar ilska
Bland konsumenterna finns en växande irritation över att butikskedjorna redovisar vinster samtidigt som priserna stiger. ICA-koncernen rapporterade en vinst på 1,4 miljarder kronor förra kvartalet, något som lett till frågor om prishöjningarnas rimlighet.
Karin Brynell hävdar dock att vinsterna inte är den avgörande faktorn bakom prisökningarna.
"Den genomsnittliga vinsten för dagligvaruhandeln är drygt två procent, vilket ju inte är en vinst som kan betraktas som hög," säger hon.
Regeringen kallar till möte
Den växande kritiken har nu fått regeringen att agera. Landsbygdsminister Peter Kullgren (KD) och finansminister Elisabeth Svantesson (M) har kallat livsmedelsbranschen till ett möte på torsdag för att diskutera prisläget och möjliga åtgärder.