Startsida Nyheter Matpriserna under attack – TikTok-kampanj uppmanar till bojkott

Matpriserna under attack – TikTok-kampanj uppmanar till bojkott

Matpriserna under attack – TikTok-kampanj uppmanar till bojkott
Foto: Shutterstock

Missnöjet över de höga matpriserna exploderar på sociala medier. På TikTok sprider sig nu en uppmaning att bojkotta landets största matvarukedjor under vecka 12 i hopp om att tvinga fram prissänkningar.

Svensk Dagligvaruhandel har reagerat på protesten mot matpriserna och menar att priserna ligger utanför butikskedjornas kontroll.

I ett uttalande till SVT Nyheter påpekar de att även butikernas vinster har minskat, men att de välkomnar en fortsatt diskussion om matpriserna.

Svårt att få effekt

Eva Ossiansson, forskare vid Göteborgs Universitet, är tveksam till om bojkotten kommer att ha någon reell påverkan. Hon menar att en enskild veckas bojkott inte räcker för att förändra marknaden.

”Det krävs ju väldigt många som inte handlar. Vi är i behov av mat. Vi kan inte leva utan mat, så det är rätt så svårt,” säger hon till SVT Nyheter.

Samtidigt kan initiativet ändå fungera som en markering , menar hon.

TikTok-användare leder bojkotten

Det är på TikTok som ilskan mot matpriserna fått störst spridning.

Användare på plattformen uppmanar till en samlad bojkott av de största matvarukedjorna under vecka 12, i hopp om att skapa press på branschen.

Tyckte du artikeln var intressant? Dela den här Dela artikeln: