Nedstängning av 2G/3G hotar hundratusentals svenska bilar – viktiga funktioner slutar fungera

Ida Hansson

9 veckor sedan

|

18/10/2024
Nyheter
Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock
Hundratusentals svenska bilar riskerar att bli av med viktiga funktioner när 2G- och 3G-näten stängs ner.

JUST NU LÄSER ANDRA OCKSÅ

Nedstängningen av 2G- och 3G-näten har redan börjat hos flera operatörer, och detta innebär stora risker för svenska bilägare.

Transportanalys uppskattar att mellan 793 000 och 854 000 personbilar och lätta lastbilar kommer att förlora sitt eCall-system, vilket automatiskt larmar räddningstjänsten vid en olycka.

Detta kan få allvarliga konsekvenser för trafiksäkerheten, och uppskattningar visar att antalet dödsfall i trafiken kan öka med en till fyra personer per år.

Ett av de största problemen är att trots dessa kommande förändringar, fortsätter flera bilmärken att sälja nya bilar med 2G- eller 3G-modem, som snart blir obrukbara.

Toyota är ett av de bilmärken som fortfarande utrustar nya bilar med 3G-modem, och Volkswagen använde dessa modem fram till 2021. Det är först från den 1 januari 2026 som alla nya bilar måste vara utrustade med 4G- eller 5G-teknik.

Telia har valt att skjuta upp sin stängning av 2G-nätet till 2027, men andra operatörer har redan påbörjat processen. Detta innebär att bilar kan förlora viktiga funktioner, inte bara eCall, utan även möjligheten att starta bilvärmare via appar.

En annan allvarlig konsekvens är att fordon utan fungerande eCall-system riskerar att underkännas vid besiktning, vilket kan leda till stora problem för bilägare.

Enligt Carup fortsätter vissa fabriksnya bilar att säljas utan moderna modem, trots den annalkande nätverksavvecklingen.

För bilägare kan detta innebära ett plötsligt bortfall av viktiga funktioner, och många står inför att behöva göra kostsamma uppgraderingar för att bibehålla säkerheten och funktionaliteten i sina fordon.