Norge satsar på supertåg som klarar extrema vintrar – ska revolutionera tågresandet

Johanna Ekman

13 veckor sedan

|

15/10/2024
Nyheter
Foto: Wiki Commons
Foto: Wiki Commons
Norge förnyar sitt tågnätverk med 17 nya fjärrtåg som är byggda för att klara extrem kyla och erbjuda en bekvämare resa.

JUST NU LÄSER ANDRA OCKSÅ

Norge har påbörjat en ambitiös satsning på att modernisera sitt tågnätverk genom att beställa nya tåg som ska klara de tuffa norska vintrarna, där temperaturerna ofta sjunker till -40 grader.

Den schweiziska tillverkaren Stadler har fått uppdraget att leverera 17 nya fjärrtåg för en kostnad av 8 miljarder norska kronor, med planerna att införskaffa totalt 250 nya tåg fram till 2033, till en kostnad av upp till 50 miljarder.

Det rapporterar NRK.

Upplevelsen i fokus

Enligt Øystein Risan, vd för Norske tog AS, handlar denna investering inte bara om att förbättra transportmöjligheterna utan även om att höja komforten och upplevelsen för passagerarna.

"Med nya fjärrtåg från 2027 är allt på plats för att ta upplevelsen, komforten och kvaliteten för resenärerna till en helt ny nivå", säger Risan. Tågen kommer att bli mer flexibla vad gäller utrymme och användbarhet, med särskilt fokus på passagerarnas komfort.

Tekniska krav för extrem kyla

Det är dock inte bara komforten som står i centrum – tekniken bakom de nya tågen måste klara av de extrema temperaturer som Norge ofta upplever under vintern. Därför kommer de nya tågen att vara utrustade med ett avancerat värmehanteringssystem för att säkerställa att både batterier och inredning håller rätt temperatur även under de kallaste förhållanden. Norge ställde specifika krav på att tågen skulle kunna köra på batteri på icke-elektrifierade järnvägssträckor, vilket gör tågens värmesystem avgörande.

Sille Svenkerud Førner, projektledare för Norske tog, menar att tågen inte bara ska vara en transportsträcka utan också en upplevelse: "Tåget ska inte bara vara en transportetapp, utan också en upplevelse och en plats där man gillar att vara," säger Førner till Norske tog.

Miljöanpassningar och framtida visioner

I enlighet med internationella miljöavtal som begränsar användningen av skadliga köldmedier i luftkonditioneringssystem, kommer de nya tågen att vara utrustade med CO2- eller propansystem.

Dessa system ska minska utsläppen och samtidigt fungera effektivt som värmepumpar under vintern, vilket garanterar en behaglig inomhustemperatur även vid -40 grader.

Luftkonditioneringssystemen kommer att tillverkas av det tyska företaget Liebherr, som har fått i uppdrag att leverera dessa miljövänliga lösningar till tågen. Det säkerställer att Norge följer sina miljöåtaganden samtidigt som de erbjuder passagerarna högsta möjliga komfort.

De nya tågen är en del av en långsiktig strategi för att modernisera Norges järnvägsnät. Under nästan 40 år har Nordic Express-tåg trafikerat landets viktigaste järnvägssträckor, men dessa tåg närmar sig nu sin driftgräns.