Självkörande robotar har blivit en vanlig syn i flera städer runt om i världen – och nu är det Stockholms tur. Från och med torsdag börjar Foodora använda autonoma leveransrobotar på Södermalm, där de ska transportera mat från restauranger direkt till kunders hem. Totalt ingår 15 robotar i pilotprojektet, som sedan ska utökas till Solna och Sundbyberg.
"Det är nu det händer på riktigt. Äntligen har har tekniken kommit ikapp och regelverken förändrats," säger Daniel Gustafsson Raba, verksamhetschef på Foodora, till tidningen Mitt i.
Hur fungerar robotarna?
De självkörande robotarna är utrustade med sex hjul, tolv kameror och GPS. De kan själva navigera genom stadsmiljön, identifiera fotgängare och hinder samt stanna om det behövs. Sensorerna hjälper dem att bedöma när det är säkert att korsa gator.
"Vi har tusentals robotar i bruk i andra länder. Det här är inget småskaligt projekt eller test. Vi vet att tekniken fungerar," säger Ahti Heinla, grundare av Starship, företaget som utvecklat robotarna.
Även om robotarna nu lanseras i full skala på Södermalm, är det tydligt att de inte kan ersätta mänskliga bud helt och hållet. De kan inte åka hiss, ta trappor eller leverera direkt till dörren i alla fall. Kunder som gör en beställning kan dock välja om de vill få maten levererad med robot eller traditionellt bud.
Är det här framtidens leveranser?
Det finns både fördelar och nackdelar med att introducera självkörande matleveranser. Fördelarna inkluderar minskade utsläpp, färre budbilar på vägarna och en mer effektiv transport av mat. Samtidigt kan robotarna skapa irritation i stadsmiljön, precis som vi sett med andra nya transportlösningar.
Men enligt Gustafsson Raba är det här bara början.
"Jag är inte det minsta orolig. Det är en ny teknik som alla inte kommer att uppskatta, men den ersätter ett helt fordon. Skulle du ha hundrarobotar i stället för hundra fordon så blir Södermalm mer trafikvänligt och öppet. Jag tror att det här är framtiden," säger han.