Med hjälp av nya, svårupptäckta fartkameror avslöjade polisen hela 460 fortkörare på bara 21 timmar.
Just nu läser andra
Under ett enda dygn vid Ölandsbron noterades 460 hastighetsöverträdelser. Detta resulterade i böter för över en miljon kronor. Det är ett exempel på den nya tekniken som svensk polis nu rullar ut i allt fler regioner – mobila ATK-vagnar.
De mobila kamerorna placeras tillfälligt längs vägsträckor där olyckor ofta sker eller dit tips från allmänheten leder. Men till skillnad från Trafikverkets fasta kameror är de här diskretare – och effektivare.
– De här kamerorna är mer effektiva än de stationära fartkamerorna. Jag kan ställa in bländare, slutartider och blixt efter vilket väder det är. På så sätt får vi väldigt bra bilder i dem, säger trafikpolisen Petter Magnusson till Carup.
Skyltning ska enligt regelverket ske mellan 40 och 300 meter innan kameran, men polisens bedömning styr placeringen. Magnusson erkänner att det ibland ger förare liten chans att bromsa:
Läs också
– Om det är en 110-väg har inte bilisten mycket till chans om skylten kommer 40 meter före. Då brukar jag ha ett par hundra meter till godo.
Kamerorna töms dagligen, och materialet skickas krypterat till ATK-avdelningen i Kiruna.
– Vi vittjar kamerorna när vi hämtar vagnarna, förklarar Magnusson, som även berättar att han själv fastnat i en kamera i tjänsten – något som direkt ledde till en förundersökning.
Kameravagnarnas syfte är tydligt – de ska bidra till nollvisionen om inga dödsfall i trafiken. Och effekten märks redan: betydligt fler fortkörare åker fast.