Ökat AI-fusk på svenska högskolor - Olivia gick i fällan

M. Wiestål

6 veckor sedan

|

09/11/2024
Nyheter
Chat GPT Open AI
Foto: Shutterstock
Efter att ha använt ett AI-verktyg på en hemtenta blev ”Olivia” påkommen och avstängd från Högskolan i Halmstad i sex veckor.

JUST NU LÄSER ANDRA OCKSÅ

Hennes känsla efter avslöjandet beskriver hon som ”extremt skamset”. Olivias fall är en del av en växande trend där svenska lärosäten ser en ökning av AI-relaterat fusk, vilket väcker frågor om etik och utbildningens framtid.

Kraftig ökning av AI-fusk på skolor

Olivias situation är inte unik – i år har totalt 134 avstängningsbeslut fattats för AI-fusk vid olika lärosäten i Sverige, vilket är en markant ökning jämfört med föregående år. 

Enligt en genomgång av SVT har 250 anmälningar om AI-fusk inkommit från 27 lärosäten, vilket resulterat i 134 avstängningar och 9 varningar, medan 47 ärenden lagts ned. 

Jämfört med 2023, då 220 anmälningar ledde till 81 avstängningar, är detta en tydlig indikation på att fler studenter använder AI i sitt skolarbete.

"Att låta studenter ta hjälp av AI i sitt akademiska skrivande kan bli ett hinder för lärandet. Men det kan också vara ett hjälpmedel. Raffaella Negretti, biträdande professor i utbildningspsykologi".

De vanligaste straffen för AI-fusk är avstängningar på mellan sex till åtta veckor, men processen att bevisa AI-användning är inte enkel. 

Vid Högskolan i Halmstad har en stor del av de misstänkta fallen inte lett till disciplinära åtgärder, eftersom det kan vara svårt att bevisa fusket. 

Olivia, vars riktiga namn är anonymt i artikeln, berättar i en intervju att hon kände sig pressad och såg AI-verktyget som ett sätt att klara tentan. 

Utmaningar för utbildningssektorn 

Samtidigt som AI-fusket ökar står lärosäten inför utmaningar kring hur de ska hantera teknologins inverkan på utbildningen. 

AI-verktyg blir alltmer avancerade, och det är en utmaning att upptäcka fusk samt att skilja mellan legitima och otillåtna sätt att använda AI. 

Högskolor över hela landet överväger nu att införa striktare regler och effektiva verktyg för att upptäcka AI-genererat innehåll i studentarbeten.

Olivias berättelse visar att fusk kan leda till allvarliga konsekvenser, både för den enskilde studenten och för utbildningssystemet som helhet. 

Samtidigt understryker det behovet av att hitta en balans mellan teknikens möjligheter och de etiska aspekterna av att använda AI i studier.