Trots inflationsoro håller svenskarna hårt i påsktraditionerna.
Just nu läser andra
Svenskarna må dra ner på annat, men när det kommer till påsken håller traditionerna i sig. Påskveckan innebär nämligen ett rejält uppsving för landets dagligvaruhandel. Enligt Svensk Dagligvaruhandel spenderar hushållen i genomsnitt 15 procent mer i matbutiken under denna vecka jämfört med en vanlig vecka.
En av de största vinnarna är ägget. Under påsken konsumerar svenska hushåll omkring 4 000 ton ägg – nästan dubbelt så mycket som under en normalvecka. Karin Brynell, vd på Svensk Dagligvaruhandel, konstaterar att ägg är ett givet inslag på påskbordet. Hon understryker även att tillgången i år är god:
– För första gången på flera år råder det inte brist på ägg i Sverige inför påsk och äggpriserna i mars var enligt SCB lägre än samma månad i fjol, säger hon i ett pressmeddelande.
Men det är inte bara ägg som får uppsving. Färsk fisk och skaldjur står också högt i kurs under högtiden. Brynell berättar att försäljningen ökar med hela 290 procent under påskveckan jämfört med en vanlig vecka.
Läs också
Även konserverad fisk, som sill och ansjovis, klättrar i statistiken. Den kategorin ökar med 174 procent – vilket motsvarar en omsättning på cirka 78 miljoner kronor under veckan.
– Påsken är en av årets största mathögtider och sticker ut i jämförelse mot dagligvaruhandelns annars ganska jämna försäljning, säger Karin Brynell.