Med kampanjer, godisberg och stigande efterfrågan är påsken en av årets viktigaste helger för butikerna.
Just nu läser andra
Trycket på Sveriges matbutiker och konfektyrbutiker ökar kraftigt inför påskhelgen. Enligt Svensk Handels prognos väntas högtiden i år skapa över 1 150 arbetstillfällen inom dagligvaruhandeln – främst genom att butiker tar in en till två extra medarbetare för att hantera kundruschen.
Maria Mikkonen, chefsekonom på Svensk Handel, understryker betydelsen av påsken för hela branschen. Hon menar att försäljningsframgångar under storhelger inte bara gynnar konsumenterna utan även stärker handeln som en av landets viktigaste tillväxtmotorer.
– Vi är stolta över de arbetstillfällen som skapas nu i påsk, och hoppas på att de blir ännu fler i framtiden”, säger hon i ett pressmeddelande.
Konsumenternas preferenser är tydliga. Klassiska inslag som sill, ägg och lax är fortsatt mest populära på påskbordet. Men det är framför allt en sak som sticker ut: godis. Hela 81 procent av de som planerar att ge bort ett påskägg fyller det med sötsaker. Andra populära innehåll är skraplotter, pengar och leksaker.
Läs också
Mikkonen lyfter också fram att det inte bara är dagligvaruhandeln som drar nytta av högtiden. ”Trots att påsken i mångt och mycket är dagligvaruhandelns högtid så ser vi att allt fler företag inom sällanköpshandeln anser att högtiden är viktig för försäljningen”, säger hon och förklarar att många nischade företag inom till exempel konfektyr har sina viktigaste dagar just nu.
Med 92 procent av handlarna som planerar kampanjer under påskveckan står det klart att godis och tradition är en lönsam kombination – nästan en miljard kronor väntas gå till påskfirande i butik.