Medan näthandel fortsätter att växa, ökar även risken för bedrägerier. Polisen har därför gått ut med en serie råd för att hjälpa konsumenter att skydda sig.
För att undvika att falla offer för bedragare, rekommenderar polisen följande:
Vara misstänksam om motparten verkar stressa dig att slutföra affären snabbt.
Som säljare, undvik att betala en försäkringsavgift till fraktbolag eller kurirer som hävdar att de ska hämta din vara.
Kontrollera att pengarna verkligen överförs till den person du har haft kontakt med när du använder Swish.
Alltid verifiera att länkar leder till den legitima webbplatsen för det företag du avser att göra affärer med.
Dessa rekommendationer blir allt viktigare i ljuset av den senaste tidens statistik från polisen, som visar en dramatisk ökning av anmälda bedrägerifall. Under 2023 ökade antalet anmälningar med 22 procent, från 195 000 till 238 000, medan de uppskattade brottsvinsterna nådde hela 7,5 miljarder kronor.
En särskilt oroande trend är ökningen av annonsbedrägerier. Bedragare kontaktar ofta säljare på online-marknadsplatser och föreslår att varor ska skickas till en boxadress, men betalning uteblir sedan.
Detta schema har blivit allt vanligare, och polisen i Stockholm har nyligen rapporterat en ökning av sådana anmälningar. Bedragarna lockar ofta till sig säljare genom att skicka länkar som ser ut att vara till legitima spårningssidor för paket, men som i själva verket leder till bluff-sidor där offren lurats att avslöja sina bankuppgifter.
Towe Hägg, från polisens bedrägerisektion, understryker att bedrägerimetoderna ständigt förändras och att polisen måste anpassa sina strategier därefter.
"Det går aldrig att säga att nu är det det här brottsupplägget som gäller, utan det förändras varje dag, ibland timme för timme," säger Hägg i ett pressmeddelande.