Varje vinter rapporteras flera fall där förare stoppas med dåligt skrapade bilrutor. Att köra med is, frost eller imma på rutorna klassas som vårdslöshet i trafik och kan resultera i att körkortet dras in och att föraren får betala dagsböter – som kan uppgå till 40 000 kronor beroende på inkomst.
"Det kan stå en dyrt, om man blir rapporterad är det vårdslöshet i trafik och då ska Transportstyrelsen återkalla körkortet," säger polis Johan Alm, enligt Carup.
Polisens bedömning varierar beroende på situationen. Om föraren endast skrapat ett litet titthål i rutan kan det räknas som grovt vårdslöst, medan någon som försökt men misslyckats kan få en mildare bedömning. "Ingenting är svart eller vitt i vår värld. Ibland får vi sätta oss bakom ratten för att se hur god sikt föraren egentligen haft," förklarar Alm.
Trots riskerna är det ovanligt att bilister bötfälls för nedisade rutor. Resursbrist har lett till att trafikpolisen minskat, och trafikkontroller utförs numera av poliser i yttre tjänst vid behov.
"Det var faktiskt ganska länge sedan jag själv tog någon," säger Alm.
Så slipper du isiga rutor – vanliga misstag att undvika
AC:n avfuktar luften – använd den även på vintern för att minska risken för imma och isbildning på insidan.
Håll bilen torr inuti: Töm blöta mattor och borsta bort snö från kläder och skor innan du sätter dig i bilen.
Förvara snöborsten utanför bilen så du inte blir insnöad när du ska skrapa rutorna.
Använd ljummet vatten vid isskrapning, men undvik hett vatten som kan spräcka rutan.
Stäng av återcirkulationen i bilen – annars ökar fuktigheten och rutorna immar igen snabbare.
Vänta några minuter innan du maxar fläkten så att motorn hinner värmas upp och avfuktningen fungerar bättre.