Populära produkten rivs bort från hyllorna – Arlas fabrik jobbar dygnet runt efter viral TikTok-succé

Mattias Svensson

5 timmar sedan

|

17/12/2024
Nyheter
Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock
Alla vill få tag i populära produkten.

JUST NU LÄSER ANDRA OCKSÅ

Efterfrågan på cottage cheese har skjutit i höjden, och i Falkenberg arbetar Arlas KESO©-fabrik dygnet runt för att möta den växande populariteten. Trots intensiva insatser har det periodvis varit svårt att hålla butikshyllorna fyllda.

"Vi är oerhört stolta över vad vi har åstadkommit här i Falkenberg, men om efterfrågan fortsätter att öka behöver vi mer kapacitet, vilket vi tittar på just nu," säger mejerichef Christian Svensson, i ett pressmeddelande.

Sociala medier driver trenden

En stor del av succén tillskrivs den TikTok-boom som lyft cottage cheese till nya höjder. Hashtaggen #cottagecheese har fått hela två miljarder visningar det senaste året, vilket speglar det ökade intresset för hälsa och träning, särskilt bland unga.

Trenden har gjort cottage cheese till ett av de mest eftertraktade livsmedlen inom mejerikategorin. Enligt Circana var det det tredje snabbast växande segmentet under 2023, och utvecklingen har fortsatt under 2024.

Europas största cottage cheese-mejeri

Falkenbergs mejeri, som är Europas största producent av cottage cheese, spelar en nyckelroll i Arlas produktion. Här tillverkas över 60 olika varianter av KESO©, där en betydande del går på export.

Under 2024 har anläggningen tagit emot cirka 120 miljoner kilo mjölk, nästan uteslutande från halländska gårdar. För att hantera det ökande trycket arbetar de 120 anställda i högsta växeln, men mejeriet överväger nu utbyggnad för att möta framtida behov.

"Rekordet är ett tydligt bevis på att vi har gjort allt vi kan för att möta konsumenternas sug efter KESO©," avslutar Svensson.