Matbutikerna fylls av röda priser och superklipp – men prisskillnaden är ofta försumbar.
Just nu läser andra
Det råder ingen tvekan om att matbutikerna är fulla av färgglada prisskyltar med ord som ”superklipp”, ”extrapris” och ”erbjudande”. Men många konsumenter luras, enligt Sveriges Konsumenter, som menar att rabatterna sällan är så förmånliga som de framställs.
– Det är vilseledande. En rabatt ska innebära en stor prisskillnad jämfört med ordinarie pris, men det är sällan fallet, säger Maria Wiezell, konsumentjuridisk expert hos Sveriges Konsumenter, till SVT Nyheter.
Organisationen varnar för en prissättningsstrategi där butiker först höjer priser – för att därefter sänka tillbaka till det tidigare priset och kalla det rabatt.
– Butikerna ska inte först kunna höja priserna för att sedan sänka dem till ordinarie pris och kalla det en rabatt, säger hon.
Läs också
För konsumenten blir det extra svårt att avgöra vad som faktiskt är ett fynd. Enligt lag ska det tidigare lägsta priset under de senaste 30 dagarna anges vid en prissänkning, men det efterlevs inte alltid.
Utöver det kritiseras även hur varor marknadsförs: ”tre för två”, styckpriser och andra kampanjer får kunden att tro att de sparar pengar – trots att prisskillnaden kan vara marginell.
Maria Wiezell menar att dagens regler är otydliga och att det i nuläget är upp till butikerna själva att avgöra vad som ska räknas som en rabatt – något hon anser bör regleras tydligare.